First creole series by Isabel Aretz:
PDF (Español (España))

Keywords

Argentine women composers
artistic Folklore projection
Carlos Vega

How to Cite

Dezillio, R. (2021). First creole series by Isabel Aretz:: Female artistic creation in the construction of scientific knowledge. Neuma (Talca), 2, 158–189. https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200158

Abstract

The aim of this work is to study and analyse Primera serie criolla by Isabel Aretz and its context of creation provided by her condition as a disciple of Carlos Vega, from a feminist perspective based on women's experience as a starting point (stand point) for historical analysis. To this end, the ethnomusicological works of her master Carlos Vega are examined and questioned as a model for these creations. It explores the beginnings of Aretz's compositional career and the search for her own language with a national identity; her first steps in ethnographic work; and during those "school" years, the experience of a working group.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200158%20
PDF (Español (España))

References

Aretz, Isabel (1935). “Análisis temático. Alma Curu-canción y danza”, Revista Crótalos, 22, p. 13.

Aretz, Isabel (1973). [1952]. El Folklore Musical Argentino. Buenos Aires: Ricordi.

Aretz, Isabel (1986). “Homenaje a Carlos Vega” , Actas de las Terceras Jornadas de Musicología. Buenos Aires: INM, pp. 175-198.

Aretz, Isabel (1998). “De los grandes maestros al arte del pueblo”, Idea Viva. Gaceta de Cultura, 1, pp. 12-15.

Bach, Ana María (2010). Las voces de la experiencia. El viraje de la filosofía feminista. Buenos Aires: Biblos.

Bach, Ana María (2012). “El rescate del conocimiento”, Temas de mujeres. Revista del CEHIM, 6, pp. 6-32.

Balbarrey, Eduardo S. (1942). “Jóvenes argentinas rescatan un tesoro artístico”, Maribel, 526, p. 14.

De Amador, Félix (1941). “Aurora de Pietro Porras”. Catálogo. Buenos Aires: Amigos del Arte.

Dezillio, Romina (2012). “Historizar la experiencia. Hacia una historia de la creación musical de las mujeres en Buenos Aires (1930-1955). Fundamentos, metodología y avances de una investigación”, Boletín de la Asociación Argentina de Musicología, 68. Córdoba: AAM, pp. 18-27.

Dezillio, Romina (2016). “Del Conservatorio Nacional a la Unión Panamericana: Trayectoria de Isabel Aretz a través de (su primera obra orquestal) Puneñas” . Ponencia presentada en el II Congreso ARLAC-IMS. Santiago de Chile: Instituto de Música, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Leopoldo Hurtado. Actas online disponibles: https://www.youtube.com/watch?v=ws30MbPEyzk&t=9s

Dezillio, Romina (2017). “Las primeras compositoras profesionales de música académica en Argentina: logros, conquistas y desafíos de una profesión masculina”, Música y mujer en Iberoamérica: haciendo música desde la condición de género. Actas del III Coloquio de Ibermúsicas sobre investigación musical. Juan Pablo González (editor). Santiago de Chile: Ibermúsicas, Consejo Nacional de la Cultura y las Artes de Chile, pp. 20-43. E-book. Disponible en: http://www.ibermusicas.org/es/musical_investigations/5

Harding, Sandra (1993). The Science question in Feminism. Nueva York: Cornell University Press.

Harding, Sandra (1998). “¿Existe un método feminista?”, Debates en torno a una metodología feminista. Eli Bartra (compiladora). México: Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 1-15.

Huseby Gerardo V. (2014). [2004] “Algunas consideraciones sobre los sistemas tonales en los ‘cancioneros’ de Carlos Vega a 45 años de la publicación del Panorama de la música popular argentina”, Estudios sobre la obra de Carlos Vega. Enrique Cámara de Landa (compilador). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, pp. 89-108.

Illari, Bernardo (2014). “Vega: nacionalismos y (a)política”, Estudios sobre la obra de Carlos Vega. Enrique Cámara de Landa (compilador). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones , pp. 137-185.

Moreno Chá, Ercilia (1986). [1952] “Palabras preliminares”, Las danzas populares argentinas. Carlos Vega (autor). Buenos Aires: Dirección Nacional de Música, Secretaría de Cultura, Ministerio de Educación y Justicia, Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, Tomo I, pp. 1-5.

Ruiz, Irma. (2014). “Lo que no merece una guerra…Una revisión teórico-metodológica”, Estudios sobre la obra de Carlos Vega. Enrique Cámara de Landa (compilador). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones , pp. 15-54.

Smith, Dorothy Edith (2012). [2005] “El punto de vista (standpoint) de las mujeres: conocimiento encarnado versus relaciones de dominación”, Temas de mujeres. Revista del CEHIM, 8, pp. 5-27.

Vega, Carlos (1933). “La Frase Musical (Apuntes para un ensayo) (Introducción) a (III)”. Revista Crótalos, Año 1, N° 2, 3 y 4. Carlos Vega. 1934. “La Frase Musical (Apuntes para un ensayo) (IV) a (VIII)”. Revista Crótalos, Año 1, N° 5 a 9/10.

Vega, Carlos (1935). “Música popular argentina: Vidala”, La Prensa, (29 de septiembre de 1935), 2° sección: 3.

Vega, Carlos (1936). Danzas y canciones argentinas. Teorías e investigaciones, con un ensayo sobre el tango. Buenos Aires: Ricordi.

Vega, Carlos (1937). “La creación es estilo popular”, La Prensa, 18 de julio, 2° sección: 4.

Vega, Carlos (1941a). “Prefacio”, Primera serie criolla. Cueca - Vidala - Triunfo. Isabel Aretz-Thiele (autora). Buenos Aires: Ricordi.

Vega, Carlos (1941b). “Prefacio”, Guitarra. Poesías en estilo popular argentino. Textos de cantos y danzas para musicar. Margarita Silvano de Régoli (autora). Buenos Aires, Hachette: pp. 7-28.

Vega, Carlos (1941c). La música popular argentina. Canciones y danzas criollas. Tomo II: Fraseología. Proposición de un nuevo método para la escritura y análisis de las ideas musicales y su aplicación al canto popular (Con 717 ejemplos musicales) . Buenos Aires: UBA, FFyL, Instituto de Literatura Argentina.

Vega, Carlos (2010). [1944] Panorama de la música popular argentina, con un Ensayo sobre la ciencia del folklore. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

Vega, Carlos (1986). [1952] Las danzas populares argentinas. Buenos Aires: Dirección Nacional de Música , Secretaría de Cultura, Ministerio de Educación y Justicia, Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”. Tomos I y II.

Vega, Carlos (1965). Las canciones folklóricas argentinas. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, Subsecretaría de Cultura, Instituto de Musicología.

Velo, Yolanda (2014). “Carlos Vega: ¿Un precursor de la divulgación científica?”, Estudios sobre la obra de Carlos Vega. Enrique Cámara de Landa (compilador). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones , pp. 187-217.

Fuentes sin autoría manifiesta

Catálogo. Obras pictóricas de Autora de Pietro. 1941. Buenos Aires: Amigos del Arte Libro de viaje N° 1 obrante en el Archivo Científico del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

“La verdadera expresión nativa está en los viejos criollos que se van”, Sintonía, Año IX, N° 392, (02 de abril de 1941): p. 24.

Programas de concierto contenidos en el “Subfondo Régoli”, obrante en el Archivo Científico del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Neuma (Talca)